אם הייתם נותנים לי לבחור איזה מסמך הכי חשוב לשמור, זה טופס 161.
כשפורשים מהעבודה מקבלים מהמעסיק טופס שנקרא “טופס 161”.
בטופס זה רשומים מענקי הפרישה ופיצויי הפרישה שעליהם התחשבן המעסיק מול העובד.
עד היום העובד היה צריך למלא גם טופס 161 א’ שבו הוא מודיע למעסיק מה הוא רוצה לעשות עם הכספים האלה (לייעד אותם לגיל פרישה, להתחשבן על המס עכשיו או לקבל את הכספים האלה פטורים).
משנת 2017 ברירת המחדל לפיצויים היא רצף קצבה, שזה למעשה אומר, שהעובד רוצה לקבל את הכסף הזה כקצבה כאשר הוא יוצא לפנסיה.
בימים האלה עובדים על טופס 161 חדש, שמאגד את שני הטפסים האלה ביחד (טופס 161א וטופס 161) ואמור להיכנס לתוקף בנובמבר. בתהליך הפרישה המעסיק צריך להתייחס לכספים אליהם זכאי העובד שמסיים את העסקתו ולשלוח את החישוב למס הכנסה כשהוא מפורט בטופס 161. מבחינת מס הכנסה, פרישה היא “אירוע מס”. אם כן, יש לעדכן את מס הכנסה בבחירות העובד לגבי ייעוד פיצויי ומענקי הפרישה דרך טופס 161 כדי שיעודכנו במערכות מס הכנסה. הבחירות שעושים בעת עזיבת עבודה (ולא משנה באיזה גיל), משפיעות על הזכויות שלנו בעת פרישה.
לא מעט פעמים תהליך עזיבת העבודה לא מתבצע כראוי, המעסיק מעביר את הטפסים לרשויות המס אך הם לא מפורטים בצורה תקינה, לעיתים אין התייחסות לכל הכספים וחלקם לא עוברים התחשבנות מס, או שכן עברו התחשבנות אבל עד הפרישה הטפסים אובדים ועוד. לצערי, לא חסרים טעויות בשרשרת המידע בין המעסיק, עובד, רשות המיסים והחברה המנהלת את כספי הפיצויים עוד בשנת הפרישה מהעבודה.
אם לא מגישים את טפסי 161 עד הפרישה, הסיפור יכול עוד יותר להסתבך,בעת תהליך תכנון פרישה (קיבוע זכויות) מס הכנסה יבקש טפסי 161 מכל המעסיקים הישנים וייתכן שהמעסיק פשט רגל, נפטר או פשוט לא מצליח לשחזר מחדש את הטופס.
כלומר ביורוקרטיה מיותרת.
אז איך עושים את זה נכון?
בכל עזיבת עבודה כדאי לשבת עם איש מקצוע ולתת לו לבדוק את הטופס. איש מקצוע יוכל לדעת אם קיבלתם את כל המענקים שהייתם אמורים לקבל ומה כדאי לעשות עם הכסף מבחינת תכנון מס
וגם אם לא – מאוד חשוב שהטופס הזה יגיע למס הכנסה ויעודכן במערכות שלהם.